Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op vogel.startpagina.nl

Jonge koolmeesjes

sandy
13 Mei, 2008 09:36

Het is zo ver… zojuist zijn er vier koolmeesjes uitgevlogen (ik heb een week met camera naar het hok zitten loeren ;)), ze hebben zich in de tuin van de buurman genesteld. Vader en moeder zijn druk bezig om ze veilig en vol te krijgen en het is allemaal een leuk en druk “gedoe”.

Nu vraag ik me af of ik iets voor ze kan betekenen en of ze nog terugkeren naar het hok.

Ook het ik begrepen dat ik het hok na verloop van tijd moet schoonmaken met kokend water voor een eventueel nieuw nest.

Wanneer doe ik dat??

Alle tips zijn welkom :-)

Alvast bedankt.

Bewerkt 05 Jun, 2009 17:11
Frans
13 Mei, 2008 17:32

Ik ben van mening dat je na elk nest het hokje schoon moet maken.

Doe je ook met je eigen vogels.

Als ze dan niet meer terug komen voor een nieuw nest is dat jammer,maar beter dan dat de jonge straks op gegeten worden door bloedluis en andere beestjes.

Dus nu schoonmaken en eventueel inspuiten met 404,ophangen na het drogen, en afwachten maar.

Suc6.sandy schreef:

>

> Het is zo ver… zojuist zijn er vier koolmeesjes uitgevlogen

> (ik heb een week met camera naar het hok zitten loeren ;)),

> ze hebben zich in de tuin van de buurman genesteld. Vader en

> moeder zijn druk bezig om ze veilig en vol te krijgen en het

> is allemaal een leuk en druk “gedoe”.

>

> Nu vraag ik me af of ik iets voor ze kan betekenen en of ze

> nog terugkeren naar het hok.

>

> Ook het ik begrepen dat ik het hok na verloop van tijd moet

> schoonmaken met kokend water voor een eventueel nieuw nest.

> Wanneer doe ik dat??

>

> Alle tips zijn welkom :-)

> Alvast bedankt.

Unartica
14 Mei, 2008 14:10

Hey Sandy,

Wat leuk dat ze zijn uitgevlogen.

Heb je alleen al die tijd je uiterste best gedaan om al die katten uit de buurt gehouden, verhuizen ze naar de buurman …pffffff, ondankbaar ;-)

Maar ja, je weet hoe dat met opvoeden gaat he, ooit moet je ze “loslaten” :D:D:D

Geniet er nog maar lekker van zolang ze nog in de buurt zijn. Ik hoop voor je dat ze voortaan een beetje bij je blijven hangen, das wel zo gezellig!

Groetjes Jolanda

sandy
15 Mei, 2008 10:48

Helaas, ze zijn meteen vertrokken zonder afscheid :(

Het nesthok is weer schoon en is al geinspecteerd door pa en ma, maar ik geloof dat er voor hun toch een luchtje aanzit. We zullen zien.

Het was een ontzettend leuk gezicht en ik ben blij dat ik erbij was. Mis het gepiep wel een beetje.

Er komt vast wel weer iets langs, ik heb geduld :)

shirley
19 Mei, 2009 20:12

dit is geen tip maar wel leuk om te weten ik heb nu zelf een jong koolmeesje wat uit het nest is gevallen en daarna in diep water terecht is gekomenik heb hem gevoerd met water en brood een soort papje dus en dat at ie heel goed maar toen dag ik ik varieer het een beetje dus heb ik er wat melk en brokjes van mijn konijnen bij gedaan en die borkjes laten weeken in het papje en toen gaf ik hem dat en hij vond het super lekker ik denk dat hij het goed gaat redden en dan laat ik hem vrij in de natuur

Frans
19 Mei, 2009 22:58

hallo Shirley.

jonge mezen vinden bijna alles lekker,maar bedenk wel dat ze ontzettend veel levend voer nodig hebben,i.v.m eiwitten.

je kunt ze eivoer en buffel wormen-meelwormen en pinkey,s bijvoeren.

Suc6.

Anom
23 Mei, 2009 12:08

Hoi Shirley,

Goed dat je het kleine koolmeesje heb gered. Zo te horen heeft hij het wel naar z'n zin bij je.

Je kunt hem inderdaad vanalles voeren. Je kunt bijv.

ook nog universeel voer proberen (met gedroogde insecten) of misschien zelf wat vliegjes/spinnetjes

proberen te vangen. Wat Frans al schreef is ook goed. Alleen pinkey's lijken me veel te groot 8-)

Dat zijn toch baby muisjes Frans? Nou, ik hoop dat het koolmeesje maar groot en

sterk mag worden en met succes (voor de 2e keer) uit mag vliegen :)

Groetjes van Ramona.

Frans
23 Mei, 2009 17:12

Inderdaat Ramona Pinkey,s zijn ook kleine muisjes.

Had ik er ff bij moeten zeggen.

Maar de pinkey,s die ik bedoel zijn ingevroren maden van Top insect.

Toen ik ze voor de eerste keer bij mijn vogel winkel bestelde kreeg ik die ook,wel ff gelachen

Jolanda Verhoef
23 Mei, 2009 21:40

Hallo vogelliefhebbers,

Tot onze verbazing hadden wij ook een nestje koolmeesjes in ons spiksplinternieuwe hokje! We hebben genoten van de ouders die zich te pletter vlogen met voer voor de jongen.Er was wel een Vlaamse gaai in de buurt en Kautjes,maar

die hebben niks kunnen roven.We hoorden opeens een hoop gepieter en ja de jonkies waren er.Maar na een dag of 10 hoorden we niets meer en zagen we de ouder vogels een enkele keer.Hoelang duurt t eigenlijk eer de jongen uitvliegen?Zouden ze m nou toch stiekum gesmeerd zijn?

Groetjes,Jolanda

Frans
23 Mei, 2009 23:25

Pcies,zo hoor je ze nog en zo zijn ze weg.

Vaak nog een dag in de buurt van het nest,maar meestal kunnen ze al aardig vliegen en zitten ze een paar tuinen verder en hoor je ze niet meer.

Grt.